daydreamer ϟ
Smoothy Donky Web
STATUS : hidayahkhairi gile


Credits


sing a song <3

/>
The Template By : Mrs AF
Some Helped : Shira Radzuan
Basecode : Qistina. Re



kenapa perempuan suka tengok cerita korea?

Friday, April 29, 2011 12:17 AM 0 Atashinci(s)

assalamualaikum n hai korang.Hari nie aq nak bgi tau knape pompan ske sngat tngk cite korea!^_^


1. Typical point - Hero dia hensem, kacak dan bergaya.

Seriyesly, ramai gadis-gadis malaysia. Bila bagi satu example tentang kekacakan seorang lelaki, of course dia akan cakap, "mesti depa hensem macam mamat korea. Macam Kim bum, macam Goo jun pyo. Walaupun dalam Malaysia ni ramai lelaki yang kacak, macam fahrin Ahmad atau Farid Kamil. jarang orang akan kata "mesti depa hensem macam fahrin ahmad " jarang sekali. Lagi satu, daripada pemerhatian aku, kebanyakkan kawan-kawan perempuan aku kat facebook. akan menggunakan profile pic diorang dengan lelaki kacak korea. Konon-kononya akan tu gambar pakwe diorang lah.

Ish =.=' Pening-pening.


2. Pemandangan yang menarik.

Kalau korang diberi pilihan untuk ke Korea. adakah korang nak menolak ? Kalau aku ! Confirm aku tak sombong nak tolak. Sebabnya, kat Korea diorang cukup teliti dalam bab-bab menjaga kawasan persekitaran. Paling aku nak tengok adalah pertukaran 4 musim diorang. Sebab itu, filem-filem diorang nampak menarik dan seronok untuk kita tengok.

Sampai ada orang kata, kalau tengok cerita korea, seolah-olah dia pun jadi satu watak dalam cerita tu. Betul feeling habis ni. =.='

3. Jalan cerita yang tak klise.

Kebanyakan cerita korea memang mempunyai jalan cerita yang berbeza. Kebanyakkan drama melayu, bila masuk beberapa minit terakhir, korang akan tahu dah endingnya macam mana. Kan ? Berbeza dengan drama korea, kadang-kadang korang expect happy ending, at last jadi sad ending. Kadang-kadang terbalik pulak, dan kadang-kadang, ending tu diluar jangkaan. Hu hu. Apa yang aku tertarik dengan cerita korea adalah bila masuk drama-drama yang melibatkan cinta dan kasih sayang, mesti hero dan heroin dia akan menempuh satu dugaan yang sangat-sangat teruk. Sampai korang akan rasa cinta diorang tu betul-betul cinta sejati. Tiba-tiba, air mata mengalir.

Suci betul cinta diorang. =.='

4. Mendapat rating tertinggi di Asia tenggara.

Drama korea kebanyakkanya memang diminati oleh semua orang. Tak percaya? Dalam asia tenggara, drama-drama ni mendapat vote paling tinggi sehinggakan seni lakon ni merupakan antara salah satu pendapatan utama untuk negara Korea. Hebat kan? Thats why, korang tak menyempat-nyempat nak tengok semua drama or filem. Sebab terlalu banyak sangat filem yang korang boleh tengok sampai termuntah-muntah nanti.

Fenomena-fenomena. Apa pun, aku nak tegaskan yang budaya orang Malaysia jauh berbeza dengan budaya Korea. Kat sana, diorang boleh pakai sut semart-semart sebab diorang punya cuaca yang tak panas. Pakai kot, pakai berlapis-lapis. Thats why, korang nampak semart. Kat Malaysia ? Boleh jek, tapi bila naik bus, memang berbau harum lah korang dek peluh yang melimpah-limpah.

Lagi satu, kat Malaysia, kalau ada mamat melayu yang muka macam korea. Orang akan kata dia pondan, muka jambu sangat, gay lah. Kan? Budaya tu membezakan pendapat masing-masing.

Last but not least, ni pendapat aku dan cik awek. Apa kata korang bagi pendapat korang.
Terompah is caring kan? He he.





p/s:aq pown ske tengok cite korea!^^