daydreamer ϟ
Smoothy Donky Web
STATUS : hidayahkhairi gile


Credits


sing a song <3

/>
The Template By : Mrs AF
Some Helped : Shira Radzuan
Basecode : Qistina. Re



cara membuat laksa penang

Tuesday, April 19, 2011 4:47 AM 1 Atashinci(s)

assalamualaikum n hai korang.Hari nie aq nk kongsi sikit cara untuk buat laksa penang..sape yg ske laksa cbe la buat..:)

 Bahan-bahan untuk kuah

1 kg ikan kembung (yang selalu digunakan lah)
10 tangkai cili kering
5 biji cili merah
5-6 ulas bawang merah
2-3 ulas bawang putih
Belacan (lebih kurang 100 -150 g)
8-10 keping asam keping (kalau suka masam tambah lah)
Daun Kesum
1 tangkai bunga kantan

Untuk Laksa Beras.

1 packet tepung beras
Air panas yang mendidih

Untuk Hiasan

Timun dihiris nipis dan halus
Daun selom yang dihiris halus jugak
Telur ayam yang siap direbus (kalau suka)
Daun Pudina
Hirisan bunga kantan bahagian bunga
Nenas yang juga dia potong
Bawang besar yang di potong halus

Cara nak masak kuah laksa
1. Ikan kembung dicuci dan di rebus. (Selalunya tak payah lah buang kepala dan ekor semasa merebus)
2. Bila sudah mendidih, angkat dari api.
3. Toskan ikan di dalam penapis (air rebusan jangan buang, biarkan sejuk)
4. Asingkan isi ikan dan tulang.
5. Lenyek sedikit isi ikan supaya halus sedikit tidak berketul terlalu besar.
6. Masukkan cili, bawang dan belacan ke dalam blender, masukkan air rebusan ikan. Blend sehingga lumat.
7. Selepas itu, blend tulang ikan yang diasingkan dari isi ikan tadi.
8. Masukkan campuran cili yang di blend ke dalam periuk, masukkan isi ikan yang di lenyek de dalam periuk yang sama.
9. Tapis tulang yang di blender masuk ke dalam periuk yang sama, masukkan lebihan air rebusan ikan (jika masih ada)
10. Adjust kepekatan kuah ikut suka sendiri.
11. Masukkan bunga kantan yang telah di belah 2, bersama batang sekali.
12.. Masukkan asam keping, daun kesum serta garam secukup rasa.
13. Didihkan kuah laksa sehingga mencapai kepekatan atau rasa yang diingini.

Untuk laksa

1. Kalau pakai laksa yang dalam packet tu, rendam laksa sampai lembut.
2. Rebus sehingga empuk.

Laksa beras

1. Tepung beras dicampur dengan air panas yang baru mendidih sedikit demi sedikit.
2. Gaul air dan tepung sampai menjadi doh (jangan terlalu keras jangan terlalu lembik sehingga tidak boleh di tekan dari acuan)
3. Didihkan air di dalam periuk.
4. Apabila air sedang mendidih, tekan doh laksa terus ke dalam air yang sedang mendidih itu.
5. Acuan untuk membuat laksa ni boleh di beli di kedai (macam yang buat cendol tu). Dibuat dari gangsa atau tembaga kalau tak silap. Atau pun tebuk tin susu yang kosong, ikut suka lobang besar mana, gunakan kayu atau sesuatu yang boleh dia buat tempat menekan doh laksa dari dalam tin yang di tebuk ke dalam air.
6. Lagi satu cara yang paling senang - pergi beli di pasar laksa beras yang dah siap

Untuk hiasan

Setelah kuah siap, laksa di masukkan ke dalam mangkuk, sendukkan kuah ke atas laksa dan taburkan, segala merga sayur-sayuran yang telah di sediakan.

Selamat mencuba dan selamat menjamu selera.